01 mei 2006

De laatste loodjes wegen het zwaarst !

Met de toetsen en het secundair onderwijs voor de deur, volgen hieronder enkele eenvoudige tips bij het leren.

Leren leren is…

  • Jezelf leren kennen. (Wat kan ik goed, wat kan ik minder goed?)

  • Jezelf vaak controleren. (Hoe komt het dat ik dit fout had?)

  • Je tijd willen nemen om te leren.

  • Leren uit jouw fouten en zoeken hoe je ze de volgende keer kan voorkomen.

  • Plannetjes maken.

  • Vragen stellen aan jezelf bij het leren en die proberen te beantwoorden.

  • Voldoende slapen per nacht, gezond eten en voldoende ontspanning! (Liefst niet op de computer of naar tv kijken! Dan krijg je vaak nog minder zin om te leren.)

  • Het juiste tijdstip vinden om te leren. (Als je erg moe bent of het al erg laat is, wordt het vaak moeilijk!)

  • Een rustig plekje vinden om te leren.

  • Jouw materiaal ordelijk opbergen. (Als je alles steeds gemakkelijk kunt vinden, verlies je niet nodeloos tijd door er naar op zoek te gaan.)

  • Eens bedenken wat de meester zou kunnen vragen! (Wat is bij dit nu belangrijk?)


  • De belangrijkste woorden uit de tekst halen of aanduiden. (Eventueel kan je dan die woorden op een blaadje schrijven en voor jezelf even vertellen wat je weet over dat woord.)

  • De juiste dingen goed willen doen.

2 Comments:

Blogger Yosra E-B said...

Leuk dat je dat erop zet.
Ik ben al voorbereid ;p.

01 mei, 2006 21:03  
Blogger Yosra E-B said...

Eigenlijk wil ik mijn diploma halen maar wil ik ook niet mijn diploma halen. Ale zo'n coole jaar wil ik wel nog eens meemaken hoor.

02 mei, 2006 15:08  

Een reactie posten

<< Home