10 januari 2006

Lessen en taken

Lessen : geen want het is offerfeest
Taken : hoofdrekenen blz. 21 oplossen met tussenuitkomsten!
briefje oudercontact afgeven !

Een beetje achtergrondinformatie over het offerfeest voor de leken...

Oorsprong
In de Koran, hoofdstuk 37 vers 102, lees je dat Ibriham en zijn jonge zoon Ismael een gesprek voeren."O mijn lieve zoon, God heeft mij in een droom laten zien dat ik je moet opofferen. Zie, wat is daarop je antwoord?" Ismael antwoordde:"O mijn vader doe zoals u bevolen is, U zult mij, indien God het wil, zeker tot de geduldigen vinden."Als Ibrahim zijn vooralsnog enige zoon Ismael daadwerkelijk probeert op te offeren, geeft God aan Ibrahim een ram om te offeren.
Het offer toen
Waar het in dit geval om gaat, is dat Ibrahim en zijn zoon volgens de Islamitische opvattingen beproefd worden op de sterkte en kracht van hun geloof. Zijn zij in staat om datgene wat het meest dierbaar is, namelijk de liefdesband en de vertrouwensrelatie tussen vader en zoon, op te geven voor een liefdesband en vertrouwensrelatie met God?
Het offer nu
Iedereen wordt in het leven van alledag beproefd. Zaken en personen die je moet opgeven. Geliefden, financiƫle zekerheden, begeertes en verlangens die je soms wegens ziekte, overlijden enzovoort moet opgeven. Soms moet jij iets afstaan wat je dierbaar is en soms ben jij het zelf die getroffen wordt door ziektes en tegenslagen.
Het slachten
Vanzelfsprekend is elke vorm van het offeren van mensen in de Islam absoluut verboden. Door het offeren van een onschuldig dier en het zien wegvloeien van het bloed, wordt je herinnerd aan je eigen sterfelijkheid en dat van je naasten. Wordt je herinnerd aan het feit, dat ook jij zeer zeker op een bepaalde manier beproefd (gaat) worden. En wat is dan jouw antwoord en je houding? Na het slachten van het dier wordt 1/3 van het vlees aan armen en behoeftigen uitgedeeld. 1/3 wordt aan familieleden uitgedeeld en 1/3 is bestemd voor jezelf.

1 Comments:

Blogger Yosra E-B said...

Hey,ik kon een tijdje niet posten.Want ik moest nog bezoekjes brengen.Het was leuk!!!

11 januari, 2006 08:20  

Een reactie posten

<< Home